SAAB 9-3x



Vi går och funderar på att köpa ny bil. Jag och Malin är dock inte helt överrens. Det är min absoluta övertygelse att vi måste köpa en svensk bil. För Malin är inte det viktigt. När man som jag arbetar för svenskt näringsliv så känns det helt otänkbart att köpa något annat. Det skulle kännas illojalt. Något som har retat upp mig på sistone är statistiken som visar att svenska politiker kör europeiska bilmärken i större utsträckning än snittet. Det skulle aldrig hända i Tyskland eller Frankrike. Vilka signaler skickar dom till svenska folket? Tragiskt.

Jag har läst ett antal avhandlingar och artiklar från nationalekonomer om vad det skulle innebära för Sverige om bilindustrin försvann. Alla är överens. Det blir inte bättre. Det man tvistar om är hur mycket sämre det blir. Det värsta scenariot jag läst menar att vi kan hamna i samma läge som exempelvis Polen.

Helt klart är i alla fall att bilindustrin skapar väldigt många arbetstillfällen för biltillverkarna men också för många underleverantörer. Det som är svårt att beräkna är hur den ekonomiska balansen påverkas om vi helt plötsligt måste köpa utländska bilar. Stora belopp skickas rakt ut från Sverige. Vad innebär det? Vad resulterar det i?

Min uppfattning är att om vi som bor i Sverige åtminstone bör sträva efter att köpa svensktillverkat. Jag hade en BMW320i tidigare och konstaterar att SAABen är avsevärt skönare att köra och har en avsevärt bättre komfort. Den är väldigt snygg också. Eller hur? Dessutom känner jag mer för bilbyggarna i Trollhättan än de i Bayern. Snälla Malin ge med dig nu! :)

Kommentarer
Postat av: Ibbe

Ett intressant inlägg. Det är synd att Saab inte längre är ett eftertraktat bilmärke. Det man inte får glömma är att Saab inte har gjort en vinst på 15 år. Det är mycket lätt att anklaga den svenska regeringen för att inte rädda Saab, men det har gjorts desperata försök att år efter år försöka förbättra Saabs lönsamhet.



Det är väl ingen som tvivlar på att importen av bilar kommer att öka. Den svenska importen och exporten påverkas inte bara av den svenska produkternas inhemska frånvaro, utan också hur stark den svenska kronan är. Har vi en stark krona så blir det ju dyrare för andra konsumenter att köpa svenska produkter. EN stark krona leder till minskad import och ökad export, oavsett om vi har Saab eller inte.



Visst är det tråkigt att svenska kunder inte längre är intresserade av märket Saab! På kort sikt kommer det att ha en negativ effekt den svenska arbetslösheten och den svenska stoltheten. Men, på längre sikt kommer detta att leda till ett nytt tänkade bland entreprenörer. Företag som inte längre följer med i konkurransen och utvecklingen kommer förr eller senare att stå bli historia. Det positiva med att stora företag går i konkurrs är att nya och existerande företag pressas att uppfinna nya innovativa produkter och tjänster. All stora företag som existerar idag gör det för att ett annat olönsamt företag gick under. Därför tror jag att det är bara en tidsfråga innan ett nytt stolt svenskt märke dominerar den internationella marknaden.

2010-05-21 @ 22:56:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0