Färdig!



Under sommaren har jag arbetat fram nytt pedagogiskt material till Sveriges barndanslärare. Det här är en enormt härlig uppgift som jag har förmånen att utföra då och då. På bilden ser ni en av mina stora idoler. Elisabeth Wolf. När jag dansade en gång i tiden representerade hon en ikon inom branschen. Sverige har bara någora riktigt stora danspedagoger och Elisabeth är definitivt nummer ett när det gäller barndans och förberedande balett för barn.

Jag har aldrig tyckt det varit konstigt att träffa kända personer men när jag dansade var det med stor beundran
som jag såg Elisabeth. Då kunde jag aldrig ana att jag skulle få förmånen att faktiskt arbeta med henne. När jag sedan fick chansen var det euforiskt. Sedan dess har vi någon gång per år suttit ner och utvecklat material som passar just för barn. Många insikter har vi kartlagt under åren. Hur barn uppfattar ljud, melodier och takt osv. Allt för att få till så bra material som möjligt.

Inser att jag inte har en aning om hur många låtar jag har komponerat. Det måste vara närmare tusen låtar nu. Genom åren har hundratals pedagoger från i synnerhet Skandinavien men även andra länder använt materialet. Vi gjorde ett räkneexempel en gång där vi tänkte att varje pedagog träffar cirka två hundra elever per säsong. Multiplicerat med antal år och lärare är det hundra tusentals barn som har tagit sina första danssteg till de låtar jag har skapat.

På senare år har jag fått allt svårare att lösgöra den tid det tar att skapa materialet. Jag vägrar dock att släppa det här uppdraget eftersom det ger mig så oerhört mycket i själen. Skall dessutom bli mycket spännande att höra hur låtarna mottas det här året. Själv har jag ett par favoriter.



Idag har vi i alla fall slutfört skivorna så jag har tillbringat hela dagen tillsammans med Elisabeth. Vilken lyx. Vem hade kunnat tro det för femton år sedan. Inte jag i alla fall. Nu är det en mycket lycklig och laddad Jesper som kryper till kojs efter en toppen dag.


Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Jesper!

Det är en förmån att få arbeta med dig.

Jag minns vad du skrev på våra första skivor -"Producerad av radarparet Elisabeth Wolf o Jesper Caron". Redan från början fann vi och förstod varann.

Jag minns också hur du sakta men säkert fick mig att tycka att fler instrument än pianot lyfte musiken. Det är jag tacksam över.

Tack Malin, för att jag får en del av er familjetid.

Elisabeth

2010-09-18 @ 00:10:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0