Föreläsning för Stockholms Universitet

Så var det dags igen att inspirera personal på ett Universitet. Det känns alltid speciellt att stå inför människor som är extremt väl utbildade inom de områden jag föreläser. Jag undrar ibland varför de väljer just mig? Jag blir oerhört smickrad och är grymt tacksam för förtroendet de ger mig.

Det är flera kollegor som vägrar att göra uppdrag för lärare. Dels för att ersättningen inte är så fördelaktig och dels för att lärare har en tendens att vara oerhört skeptiska till den typen av föreläsningar som vi håller. Själv brukar jag tänka tvärt om. Både vad gäller ersättningen och yrkeskåren. För visst är det så även för mig att resultatet inte blir riktigt lika starkt som på ett ordinarie uppdrag men det är ändå övertygande. Det är just därför jag fortsätter att acceptera dessa uppdrag. Den dagen jag kan träffa lika rätt för ett gäng lärare då har jag blivit väldigt bra. En bra vädermätare med andra ord.

Idag var jag särskilt laddad eftersom jag ägnat mycket tid på tåget på väg upp att summera senaste halvårets utvärderingsstatistik. Det var oerhört övertygande. Faktum är att i stort sett samtliga föreläsningar jag har gjort i år har haft högre betyg än vad all-time-high var för mina tre första år i branschen.

Hur gick det då idag? Jodå jag nådde inte upp till mitt nya snitt men jag var kusligt nära förra årets all-time-high vilket innebär att jag förmodligen gjort min bästa föreläsning för lärare någonsin.

Fick också en fin kontakt med en av lektorerna på programmet. Hon kom med en gång fram efter föreläsningen och hon var en av de som inte öste superlativ över min föreläsning. Det fina var dock att hon kom med mycket välgrundad feedback. Det hör inte till vanligheten. Jag vet att det hon gav mig idag kan göra föreläsningar för undervisningspersonal avsevärt bättre. Jag fick så att säga veta hemligheten! Ser fram emot nästa Universitetsgigg. Skulle vara kul att testköra mina nya insikter innan jag står på MIT i USA i vår.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0