Sjö eller Hav? Det finns ställen där man inte behöver välja...



En spännande sak som jag har följt är den prestige och de ibland högljudda diskussioner som följer när man diskuterar vilket som är bäst. Att bada i Hav eller bada i sjö. Kanske inte helt oväntat brukar det vara så att kust-människorna talar sig varma om havet och inlandsmänniskor talar för sjöbad. Som en grov tumregel.

Vättern - Det ultimata alternativet!

För tretton år sedan när jag träffade min fru fick jag för första gången stifta bekantskap med det perfekta alternativet. Hennes föräldrar bor i Tibro som ligger en mil från Vättern. Vättern är det perfekta badvattnet eftersom man får det bästa av två världar på ett och samma ställe. Härligt mjukt insjö vatten utan salt som svider i ögonen och klibbar på huden. Inga bränn maneter. Ingen äcklig tång som flyter i vattnet eller luktar illa på stranden. Dessutom, till skillnad från många sjöar, ett helt klart vatten där man lätt kan se flera meter ner och där man alltid ser vart man går när man kliver i. Dessutom är botten perfekt på de flesta badplatser. Ingen dy eller annat äckligt utan perfekt sandbotten.

Med andra ord får man samtliga fördelar med både sjö och hav och slipper alla nackdelar från de båda alternativen.

Länge leve Vättern!



Kommentarer
Postat av: Tord G. Sand

Yes, en annan är ju uppvuxen i Tibro och vet vad du pratar om Jesper.

Hjo som jag anser är Vätterns pärla, är en liten miniatyr av det man får på Bohusläns alla kustpärlor med en fin båthamn och goa matställen.

Sist jag var där så blev det ett traditionellt besök i Ahlins fiskebod, där deras rökta sik och röding är helt outstanding.



I love Hjo!



-Tord ....som såklart även älskar sitt Tibro.

2010-07-12 @ 01:20:27
URL: http://tordsand.wordpress.com
Postat av: Malin

Tycker vättern är bäst!!!

2010-07-13 @ 18:14:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0