En helt ny känsla!!

Som du säkert redan är medveten styr hur vi använder kroppen de känslor vi känner i betydande utsträckning.
Det händer någon enstaka gång att jag får mothugg på det här när jag föreläser. Mycket spännande faktiskt eftersom det är så oerhört lätt att bevisa sambandet. Dessutom finns det tonvis med seriös forskning och studier som stödjer detta faktum. Men för sakens skull kan jag ge exemplet med träning. Om du någon gång har varit lite låg och går och tränar en timma så att du blir svettig. Kan du ens komma ihåg varför du var låg innan då?

Därför var det kul när Neo kom och berättade om en ny känsla som han hade uppfunnit. Han kallade den för "Gladarg" och det är, som du säkert kan räkna ut, en kombination av att vara glad och arg på samma gång.
Jag frågade Neo om han kunde visa hur det ser ut när man är gladarg och det kunde han ju självklart. Se på bilden!



Som du ser på bilden så rynkar han ihop näsan och partiet vid ögonen (som när man gör känslan arg) och sedan sätter han ett stort leende till den här känslan (som man förstås gör när man är glad) Det lustiga uppstår förstås om du på allvar försöker kombinera ihop känslorna. Det uppstår en känsla i kroppen som jag aldrig har känt förrut!!! Kan inte riktigt säga om jag gillar känslan eller inte. Rent logiskt sett är det väl så att man sällan, för att inte säga aldrig, är arg och glad på samma gång, varför känslan känns fullständigt ovan och konstig.

Prova själv så får du se!


Kommentarer
Postat av: Joacim Wiberg

Verkligen en underlig känsla.... testade dock att göra den framför datorn och fick som sagt en konstig känsla, därför var jag tvungen att även testa den framför spegeln för att se hur det såg ut! Den underliga känslan förändrades då ganska snabbt.. självklart började jag att skratta åt mig själv och då blev det ju bara en glad känsla kvar! :)

2010-06-07 @ 21:01:36
URL: http://joacimwiberg.blogspot.com/
Postat av: Helene Jansson

Testade också...Underlig känsla som slutade i massor av skratt med rinnande tårar och allt! Kul!!! Jag hoppas ingen såg mig... :)

2010-09-06 @ 17:50:30
Postat av: Jens Wilhelmsson

Hahaha! Härlig övning! Jag provade den både på mig själv och mina barn, jag började gapskratta när jag såg dem göra minen. Hehehe, härligt! :D

2010-09-06 @ 18:37:11
Postat av: Charlotte Magnusson

Ojj, vad knepigt det kändes....men som dom övriga såg det enormt roligt ut så det slutade med en glad känsla...

2010-09-06 @ 19:25:46
Postat av: Lena Lilliér

Ja, som ni andra säger: det blir lite konstigt. Men det är tänkvärt! Barn är kloka, tänk bara att "uppfinna en ny känsla" - Underbart! :-)

2010-09-06 @ 22:29:30
Postat av: Malle Lungberg

Ofta ligger det mycket i gamla talessätt. Jag kan inte låta bli att i det här resonemanget tänka på det gamla "Man blir inte roligare än man gör sig". I det måste man ju mena att man egentligen skapar sina egna känslor, eller hur! Och tack och lov för att det finns barn... och hur lätt är det inte att glömma barnet i oss själva, vi trångsynta vuxna. Tänk barnsligt ibland, det är där kreativiteten bor!

2010-09-08 @ 09:32:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0