Hur bra kommunicerar du?

Det här med kommunikation är spännande. Aldrig tidigare i historien har vi utsatts för så mycket information och ändå verkar det som om vi mer än någonsin saknar de kloka orden. Har på senare tid erfarit ett par exempel på hur till och med det enkla kan vara svårt för en del människor. Som brevbäraren vid vårt kontor exempelvis. Jag har haft en skylt i över 1,5 år nu på min postbox med följande budskap:



Ändå får jag samtliga utgåvor av telefonkatalogen. Jag får fem olika telefonkataloger varje år som jag aldrig läser. Jag har gjort en väldigt ovetenskaplig undersökning bland ett stort antal bekanta och alla säger samma sak. Ingen använder katalogen. Det innebär att väldigt mycket naturresurser går åt till att skapa något som verkar väldigt meningslöst. När jag vill hitta en person eller ett företag så använder jag internet eller min mobiltelefon.

Jag tycker att jag dessutom har varit väldigt tydlig i mitt budskap utan att för den skull vara oförskämd. Sprang däremot på ett annat exempel på inte fullt lika smidig kommunikation idag. Avsändaren är vaktmästaren där vi hyr och han är uppenbarligen missnöjd med hur några hanterar stängningen av porten till garaget varför han skickar ett första budskap på det här sättet. Han går så att säga ut lite löst:



Det går inte att ta miste på vad han menar. Funderar på om det är han som är osmidig eller om det är jag som är för mjuk i min framtoning. Kanske måste vi ta i överkant för att nå fram? Ser man kvällstidningarna så finns det inget nyanserat språk längre. Det är chock, skandal och katastrof om vartannat. Försök att se en löpsedel framför dig där Fredrik Reinfelt blev "lite små irriterad" på Mona Sahlin. O,nej. Hade något inträffat hade det självklart stått rasande eller ursinnig. :)

Så jag kanske måste ändra min skylt. Jag kanske måste välja ett mer direkt språk för att nå fram till brevbäraren. Jag har spånat på ett par exempel inspirerade av vår vaktmästare:

"En telefonkatalog till och jag svetsar igen brevinkastet!"
"Jag bombhotar alla som lämnar telefonkataloger i min postlåda!"

Vad tror du?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0