Stora Må-Bra dagen



Hade på ett listigt sätt lagt upp mitt schema så jag kunde vara med på hela dagen idag. Varje år annordnar Lära för livet ett par heldagar som går under namnet Stora Må-Bra dagen. De är alltid duktiga på att snappa upp bra föreläsare och gör ett super proffesionellt arrangemang. Idag var det ett istort sett fullsatt Lorensbergsteatern som fick smaka på mängder av spännande föreläsare.

Störst intryck på mig gjorde Johan Wester från HippHipp gänget som var moderator. Jag skrev säkert tio sidor anteckningar över vad han gjorde för smarta saker för att skapa energi i lokalen. Jag tappade hakan fler än en gång när han knöt ihop olika moment med varandra. Mästerligt!

Mia Skäringer gjorde en väldigt annorlunda Stand up som jag uppskattade mycket också. Även här snappade jag upp ett par mekaniska grepp i att leverera information och poänger som jag säkerligen kommer att kunna transformera till mitt eget. Däremot funderade jag lite på vad det hade med Må Bra att göra för trots en hel del intressanta kodade buskap var det i mina ögon en ganska ledsam beskrivning hon gjorde bland mycket av det vackra i livet. Underhållande? Oerhört! Väl framfört? Världsklass? Personlig utveckling? Njae.

Fredrik Skavlan var förstås oerhört populär genom sina talkshows. För mig som aldrig ser på TV hade jag dock ingen uppfattning om vad som väntade mig. Jag visste egentligen bara att han talade norska. Genom hans föredrag förstår jag varför han är så poplulär som han är.




Träffade på Christina Grossi, en av de duktiga coacherna i Actionplant, på Må Bra dagen. Hon har en så skön energi och det är alltid kul att träffa henne. Idag var hon där och representerade ekomedveten. Ett företag som säljer ekologiska skönhetsprodukter.

Det enda som riktigt irriterade mig var Tina Nordström, eller mat Tina som hon i folkmun kallas. Hon menade på det att vi inte skall handla ekologiskt för planetens skull ifall det smakar sämre. Hon försökte skapa ett par poänger kring hur korkat det är att betala mångdubbla pengar för något som kanske inte nödvändigt smakar bra. Jag blev rasande inombords. Jag tänkte: Va fasen säger hon?

I dagens samhälle när folk borde göra mycket mer än vad de gör för att förändra sin livsstil till en som är bättre för planeten så behöver vi inte en enda person som försöker driva en kampanj åt andra hållet. Inte ens om hon sagt det på skoj hade jag accepterat det. Nu försökte hon sälja in det som en smart idé. Skämsvarning fullt ut. Jag tog mig en ordentlig titt runt för att se om det bara var jag som reagerade så kraftigt. Men det var det inte. Jag såg ett antal personer med rätt arga miner. Tyävrr inte tillräckligt många. Detta får mig att inse hur mycket arbete vi har kvar att göra för att väcka folk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0