Sista dagen i New York

Hade ett par timmar över idag innan planet gick. Har du varit med om det någon gång? Du har en hel del tid men inte tillräckligt mycket tid för det som verkligen lockar. För mig var det 2,5 timmar innan bussen till flyget skulle avgå. Jag kom att tänka på ett tips som jag fick från Pasi Salonen en gång. Ett kul sätt att träna på är att bestämma en viss tid som man kör i en viss riktning. När timern är på noll tar man helt enkelt samma resa tillbaka. Mitt hotell låg strax söder om Central park. Eftersom det var 25 grader i solen och en förträffligt bra dag idag bestämde jag mig följaktligen för att gå i sydlig riktning i 55 minuter. På så sätt skulle jag god marginal på tillbakavägen om jag skulle vara långsammare då. En mycket bra idé.

Manhattan är som bekant en förbaskat stor ö. Faktum är att det tog 55 minuter för mig att komma till Manhattans sydspets. Passade på att ta den här bilden på en av de vackraste skyskraperna i världen. Empire state building.





Jag är verkligen ingen storstadsmänniska inser jag varje gång jag är i en storstad. För mig är New York en stor sönderstressad betonghög av ändlösa bilköer och en affärsattityd där det går ut på att lura folk på pengar. Så är det inte på många andra ställen i USA. Time Square som alla turister dyrkar så stort är egentligen bara ett antal oerhört stora reklamskyltar. Imponerande må hända men när man tänker på att folk har som slutmål att komma fram till några stora reklamskyltar, ja, då tycker jag att det blir skrattretande på ett tragiskt sätt. Ansiktsuttrycken i en typisk New York bo är lite härgad och uppjagad. Enda gången det här försvinner är framåt kvällskvisten men då har i alla fall de flesta som vistats ute dragit i sig någon alkoholhaltig dryck och det är ju som bekant fusk. För mig känns den påklistrade lyckan lika upphetsande som en idrottstävling där man vet att alla är dopade. Nej, New York är verkligen ingenting för mig. Hade det inte varit för mitt viktiga möte så hade jag aldrig åkt dit.

När jag gick min promenad idag började jag fundera över det här. Jag funderade på hur jag kunde göra för att gilla New York. Vad finns det för bra med staden? Vad har den att ge mig så här mitt på dagen? Det gav mig ett antal spännande svar. Det viktigaste var nog ändå att jag är grymt tacksam för att jag bor nära naturen i lilla genuina och underbara Viskafors. Det kan ha med hemlängtan att göra det här men åååå va jag är lycklig över att bo där. Skall bli skönt att komma hem.

Jag blev i alla fall väldigt trött i fötterna av min två timmars promenad och det var riktigt skönt.

Over and out.

/Jesper


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0