I kölvattnet av Lisebergs avslutningsfyrverkeri.



I söndags var det säsongsavslutning på Liseberg med traditionsenligt avslutningsfyrverkeri. Som nerd på området var jag självklart där. Själva finalen på fyrverkeriet var något av det bästa jag sett. Oerhört väl komponerat och kraftfullt. Under mina år som föreläsare har jag i stor utsträckning gjort en hel del självanalys och min fashination för fyrverkeri har också fått en analys.

Vad ger det mig? Vad är det som händer i mig? osv.

Den viktigaste aspekten är att jag blir grymt inspirerade. Det förlöser en massa kreativitet inom mig. 28 november 2004 såg jag ett grymt bra fyrverkeri på Epcot center i Florida. Jag var helt speedad efteråt och det ledde fram till min TDK modell som jag nu har utbildat över tio tusen personer i. Utan fyrverkeriet kan jag inte se att modellen hade kommit till. Det var som om jag hade en direktkanal till mina bästa resurser och kunde använda min fulla kapacitet.

Sedan vetskapen om detta fenomen söker jag alltid upp fyrverkeri när jag har viktiga beslut att fatta och när jag är inne i en kreativ process. Har arbetat med att försöka reproducera tillståndet även utan "fyrverkeri triggern" och genom menta träning men hittills har detta bara givit ett begränsat resultat. Jag behöver helt enkelt fortfarande ett riktigt fyrverkeri för att få fram effekten. Om det är ett bevis för att jag kan förbättra min fantasi eller att triggern är så komplex så att jag inte funnit alla viktiga ingredienser (eller något helt annat) låter jag vara osagt. Spännande är det i alla fall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0