Storheten i varje människas liv.

Jag har alltid tyckt om att leka med ord och har genom åren utvecklat en hel del egna sådana.


Avundfrisk är ett sådant ord. Om jag uppfunnit ordet eller någon annan myntat ordet före mig låter jag vara osagt men när jag för första gången använde ordet och sökte i sökmotorerna så fanns det 0 träffar.


Min idé med det ordet var att det var ett ord som jag bara skulle använda när jag föreläste. På så sätt skulle jag kunna se om ordet började sprida sig som en följd av föreläsningarna.  Ungefär en gång i månaden har jag varit inne och sökt på ordet. Det första året som föreläsare kom det ingen respons alls. (vilket förmodligen beror på att jag bara hade fem uppdrag det året.J) Sedan började Avundfrisk att dyka upp i enstaka exempel i sökmotorerna. När jag sedan sökte på vem som skrivit kunde jag ibland härleda det till deltagare från en enskild föreläsning. Coolt va?


I år har däremot något fantastiskt hänt. Ordet har börjat användas mycket flitigt. Det är verkligen som om ett momentum har uppstått. I viss mån sammanfaller det kanske med att jag har föreläst för fler människor än någonsin men min gissning är att spridningen nu har väldigt lite med mig att göra. Ordet är bra och därför används det.


Anledningen till att jag berättar det är för att jag vill att du ännu mer skall förstå kraften i att du finns. Det är så lätt att man tror att om jag gör si eller så, vad spelar det för roll? Sanningen är istället att alla människor räknas och varje röst blir hörd. Ett intressant exempel är Riksdagsvalet. Hela Sveriges politiska framtid de närmsta fyra åren hängde på några få röster. Om du inte är nöjd med utgången av valet och valde att inte rösta kan du alltså ha varit en av dem som gjorde att vi idag är där vi är.


Till och med i ett så stort sammanhang som ett Riksdagsval är alltså din röst en mätbar del och det är just din röst som är en del av hela skillnaden.

Miljön är ett annat exempel där effekten blir exakt lika avgörande. Jag hör ideligen människor som säger att vad spelar det för roll om jag inte kör bil. Helt fel. Det spelar en j-kla roll. Genom att du gör något så finns möjligheten att du är med och skapar ett momentum som leder till en helt ny framtid för dig, din omgivning och, som i miljöns fall, hela planeten. Att ha mindre tankar om dig själv är helt oansvarigt om du frågar mig!


Så om du nu är så kraftfull att du kan vara med att påverka en hel planet...


Vad vill du ändra i den här världen?


Vad skulle du vilja var annorlunda?


Vad tycker du skulle behövas mer / eller mindre av?


Du är en människa och har en röst! Använd den!

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Martin Ström

Verkligen bra påminnelse om att allt vi gör har en effekt. Allting vi tänker, allting vi säger och allting vi gör har en effekt. Vem vet vilken effekt det har om vi ler om kassörskan på ICA. Det behöver inte vara storslagna saker, allting sprider sig som ringar på vattnet.



Man ska heller inte glömma bort att allt vi gör har en effekt på oss själva! Genom våra tankar, våra ord och våra handlingar skapar vi vanemönster hos oss själva. Om vi tänker illa om andra blir detta våra vana. Om vi talar illa om andra blir detta vår vana. Om vi skadar andra genom våra handlingar blir detta vår vana. Vi skapar bokstavligen oss själva genom våra handlingar.



Och avundfrisk sen... Otroligt intressant experiment! Vet inte om avund någonsin kan vara frisk dock. Men jag antar att det syftar till att det är bättre att känna deltagande glädje med andra än att vara missundsam. Och det är förstås bland det klokaste man kan ta sig för!

2010-10-01 @ 18:46:27
URL: http://mindfulnessbloggen.se
Postat av: Peter Peterson

Suveränt skrivet!!

2010-10-01 @ 21:26:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0