Feldenkreis

Provade att träna Feldenkreis idag. Fick ett tips om detta när jag hade som värst problem med fötterna. Sedan blev det aldrig av. Idag däremot uppstod en möjlighet att ta en titt. En kvart in i passet tänkte jag för mig själv att vad är det här? Det kändes urlöjligt att ligga på en matta och göra ett antal mesiga övningar. Jag bestämde mig i alla fall för att ge det en chans nu när jag ändå var där. Efter passet hade jag en väldigt unik känsla i kroppen. Idén med Feldenkreis är att ligga i musklens momentum läge. Det vill säga förbli i det läge då musklen precis skall till att anspännas. Jag insåg för mig själv att detta är ett läge som sällan används. Antingen är man anspänd i en eller annan utsträckning eller så är man avslappnad i musklen (i en eller annan utsträckning)

Därför var det som om kroppen gjorde något helt nytt vilket lösgjorde en väldigt massa i kroppen. På ett sätt påminner övningarna lite om Luigi som jag tränade under min karriär som dansare men där upphör likheterna.

Alltid kul när man får nya intryck.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0