Man borde göra något

Har under en längre tid haft något som gått och gnagt och det är det här med den globala uppvärmningen. Det känns som om nästan alla är medvetna om det här idag men ingen gör någonting. Alla flyr in i sina egna vardagsutmaningar och skiter i det som är det absolut viktigaste. Har samlat några av de vanligaste ursäkterna jag får i ansiktet:

1 - Marknaden fixar det!

Svar: Det verkar inte så. Eftersom vi kunder fortfarande väljer billigt till varje pris ändrar inte marknaden på sig mer än nödvändigt.

2 - Politikerna fixar det!

Svar: Efter det senaste toppmötet som skulle bli det stora genombrottet efter Kyoto-avtalet är det uppenbart att politikerna inte har det mod som krävs för att fatta nödvändiga beslut.

3 - Jag läste någonstans att det bara var en bluff!

Svar: Idag finns det en konsensus bland seriösa forskare att (1) det pågår en global uppvärmning (2) vi människor är en stor bov i dramat (3) om vi inte ändrar livsstil så kommer det att få katastrofala följder som vi idag inte ens kan föreställa oss.

4 - Det är redan för sent.

Svar: Den här är lite klurig eftersom tron på att det är så bara föder destruktiva beteenden. Om det är sant så varför bry sig... Därför är det kanske särskilt viktigt att göra något eftersom dagen som det definitivt är för sent närmar sig.

5 - Men jag har bytt till lågenergilampor och dessutom köper vi ekologiskt när det är rabatt!

Svar: Här blir jag nästan arg varje gång jag hör det här. Som om dessa lågenergilampor löser hela problemet! Det fungerar i stället som ett slags samvetsbedövare som har motsatt effekt.

6 - Jag blir så deprimerad varje gång jag tänker på det.

Svar: Just därför kanske vi måste börja ta det på allvar. För även om du flyr bort från en lögn så är det fortfarande en lögn du lever i. Enda sättet att bli fri från lögnen är att erkänna sanningen hur smärtsamt det än är. Det är, som jag ser det, första steget till verklig lycka.

7 - Det verkar så tråkigt att leva om man skall vara miljövänlig.

Svar: Helt klart innebär en ren livsföring att man får ändra sin livsstil men de bästa sakerna i livet, det som skapar den största lyckan, om du är helt ärlig, skapar inga miljöproblem. Den som måste resa utomlands sex gånger om året för att må bra har stora problem inte den som blir lycklig av ett leende.

För egen del känns det som mina egna miljöbeslut inte räcker längre. Jag vill åstadkomma mer. Därför har en tanke vuxit sakta men säkert i ungefär två års tid att starta något slags organisation som arbetar för planeten. Jag inser att jag har möjlighet att påverka en hel del eftersom jag träffar så många människor varje år. På senare tid har jag dessutom kopplat en hel del folk till mig för att säkerställa att det här blir av. Om du känner som jag att du vill göra något, men kanske inte vet hur eller vad, tror jag att det här kanske kan vara något för dig.

Några snabbfakta:
Organisationen heter Actionplant Foundation.
Vi är en livsstilsorganisation (och ingen miljöorganisation.)
Vi tror på att inspirera och locka till förändring (och inte komma med pekpinnar och skuldkänslor.)
Vi tycker att livet är värt att levas fullt ut (och tror att det är förenligt att uppnå helt utan miljöproblem.)

Så här ser logotypen ut:




Tjejen som har gjort grafisk profil och design heter Åsa Torstensson
och är som synes helt grymt duktig. Hennes hemsida är http://www.asa-torstensson.se/

Bästa hälsningar

/Jesper Caron


Kommentarer
Postat av: Robert Palotas

Härligt Jesper...man kan aldrig undvika att smittas av ditt härliga engagemang.

2010-09-18 @ 09:21:25
Postat av: Patric Nilsson

Riktigt bra Jesper! Många funderar men du ser till att skapa någonting av det!

2011-01-22 @ 10:14:50
URL: http://www.patricnilsson.se
Postat av: Irene Gunnarson

Googlade på Actionplant Foundation och hittade ett par olika inlägg ifrån dej. Jag blir så varm i mitt hjärta när jag läser dessa rader. Har lite svårt för alla föreläsare som bara förenklar allt. Både din föreläsning och ditt arbete med Actionplant Fondation skiljer dej från de andra. Fortsätt! Du behövs verkligen. /Irene

2012-05-07 @ 21:32:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0