GearUp50 - Dag 50

I helgen slutförde jag projektet GearUp50.
Viktnedgången blev 5,1 kilo på 50 dagar. Ett riktigt bra resultat.

Jag och Jörgen har pratat mycket om det här och han har visat mig och berättat om ett flertal studier där folk går ner i vikt fort eller kör olika typer av specialdieter. Resultatet blir nästan varje gång att folk går upp all vikt igen och mer där till. Personligen får jag också ställa mig i den gruppen som i min vilja att åstadkomma snabba resultat har levt på extremdieter och gjort en rejäl pendling på vågen. Jag har inte mått särskilt dåligt av att inte nå fram. Jag vet att jag är väldigt mentalt stark. Det enda som har saknats har varit en fungerande strategi och det har inte de programen jag har kört kunnat erbjuda. Punkt slut.

Målsättningen med GearUp har varit att skapa något som kan bli bestående. Något som fungerar långsiktigt. Att alltså på allvar söka efter fungerande strategier för att nå mitt viktmål. 

Faktum är att jag är grymt förvånad över att jag har tappat så mycket som 5 kilo med tanke på att jag under tiden har ätit både godis och läsk och pizza och McDonalds och... (Det räcker kanske så:) Men det är också det som är grejen. Du kan äta allt det här! Men inte jämt och inte mycket av det. Det som gör att folk avbryter ett program eller en diet är just att längtan efter det här blir för stor och så avbryter man. Personligen tror jag aldrig att jag med sådan lätthet har tappat 5 kilo. Jag har inte behövt disciplinera mig från att avstå något. Visst är det bra?

Allt har förstås inte varit enkelt. En av framgångsfaktorerna har jag fått kämpa med och det är att äta ofta och lite. Fler än en gång har jag suttit med ett mellanmål och varit tvungen att äta det. Jag har inte alls känt mig sugen på att äta eftersom jag har känt mig helt mätt. Det har varit svårt för hjärnan att förstå logiken i att äta när man är mätt.

Det är många års vana att bara äta när man är vrålhungrig som skall brytas. Problemet är just att när man är vrålhungrig så skriker oftast kroppen efter snabba kolhydrater och inte efter det som kroppen verkligen behöver. Så här 50 dagar senare tycker jag fortfarande att det är jobbigt med de här mellanmålen men jag har hittat ett par favoriter som fungerar bra. Bland annat färsbiff, proteinshake eller en fruktsallad.

Senaste gången jag träffade Jörgen gjorde han mig också uppmärksam på vad som har hänt med min kropp de senaste två och ett halvt åren. Vi har transformerat nästan 10 kilo fett till muskler! När vi började träna vägde jag 106,5 kilo och hade en fett procent på 33%. Inga bra siffror för er som inte har koll på det här med fett. Nu är jag nere på en fettprocent på 23%. Långt ifrån perfekt men ändå att bra kliv i rätt riktning. Totalt innebär det med viktnedgång att 17 kilo massa har förändrats.

Just nu är jag väldigt förväntansfull över vart det här leder på lång sikt. Jag har aldrig känt mig så övertygad tidigare om att jag kan nå min målbild och målvikt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0