När 12 blir 11.

Fick ett väldigt härligt mail idag från en person som var på en av mina absolut första föreläsningar. Jag minns den här mannen mycket väl eftersom han var den första som totalsågade det jag gjorde. I utvärderingen satte han lägsta betyg på allt och i fritextsvaren gav han långa utläggningar om varför allting hade varit så dåligt.

Som relativt ny föreläsare blev jag väldigt ledsen då. Jag hade svårt att ta att någon inte gillade det jag gjorde. Under åren har jag dock lärt mig att läsa utvärderingar. Faktum är att flera av de som inte gillat det jag har gjort har bidragit med de mest värdefulla tipsen på förbättringar. Vad jag också lärt mig av cirka 8000 utvärderingar är att han var 1 av 12 som inte gillade det jag gjorde. Endast 12 personer har totalsågat det jag gjorde. Det är 1,5 promille av alla åhörare. Av svaren att döma så vet jag nu också att det säger mer om dem än om mig.

Tillbaka till den här mannen... En annan anledning till varför jag kommer ihåg honom är att han, trots att han totalsågade mig, hade fyllt i sin e-postadress för att få mina coaching mail... Lite skumt och komiskt... Typ... jag gillar ingenting av det du säger och gör men skicka gärna mer av det till mig! Då såg jag framför mig att varje utskick jag gjorde skulle mötas av en rejäl sågning. Att han skulle bli som ett ständigt sandpapper i mina sinnen. Så blev det inte. Första kontakten med mannen blev just idag då han skickade mailet till mig.

Han förklarade att avsikten med att han ville ha mina mail var just för att maila tillbaka och såga. :) Sedan berättade han om hur påfrestande det varit att få mailen med den där flåshurtiga och positiva tonen som han uttryckte det. Han hade dock inte kommit sig för att svara utan bara raderat mailen, ofta, utan att läsa. Det kändes bra att radera skiten som han uttryckte det.

Efter ett år som prenumerant däremot kom ett mail som hade gjort intryck på honom. ("In Action - Se bakåt för att komma framåt!") Då det mailet kom lyckades jag fånga honom precis där han var då. Tillfälligheternas spel. Han ville verkligen vidare i livet. Han var less på att vakna upp varje dag och må skit och göra saker som han hatade tillsammans med folk som han avskydde.

När han gjorde workshopen i mailet hade allt fallit på plats. Han insåg att det var bara en sak som behövde ändras. Han själv. Efter det har han uppskatta mailen från mig. Det var också en av anledningarna till att han skrev mailet. Han undrade varför det inte kommer några In Action mail från mig längre. Dessutom ville han ändra sina betyg från utvärderingarna till toppbetyg.

Kan alltså revidera antal totalsågningar till 11 personer nu :) och självklart skall jag ta upp In Action mailen igen.
Det var inte planerat att det skulle bli ett så här långt avbrott. Förlåt. Tack för att du påminde mig Henrik!

Lev Nu - För allt vad du är värd!

Jesper Caron


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0