En riktigt bra händelse

Var med om något mycket speciellt idag. Hade ett par uppdrag i Göteborg som gick väldigt bra och bestämde mig därför för att fira lite lätt innan jag begav mig hemåt. Kom då att tänka på ett ställe jag gick till när jag arbetade på Göteborgs Operan som dansare. Inget märkvärdigt ställe utan en liten unik korvgrill i anslutning till tågstationen. Det som gör detta stället unikt är just deras omsorg för korvar. De har ett utbud som jag aldrig sett maken till.

Idag funderade jag lite på om det verkligen var en särskilt bra idé att sätta i sig ett korvmål och kom fram till att just idag så var det så. Beställer en gammal favorit och här börjar det speciella med denna händelse. Allt som jag säger besvaras med en ilska och en arrogans som jag inte ens sett på film. Jag ser mig omkring eftersom jag tänker att det kanske är dolda kameran eller något. När hon sedan leverar fel beställning till mig så påpekar jag detta vilket leder till ännu en hunsning av den unga damen på andra sidan disken. Här någonstans försöker jag lätta upp det hela med att säga att det inte är någon fara eftersom jag har gott om tid. Hon svarar då något helt obegripligt: Ja om du säger fel beställning så är det klart att du får fel beställning.

Ödmjuk som jag är så tänker jag att jag faktiskt kan ha sagt fel och tar därför upp kvittot och kollar. Men onej, kvittot stämmer överrens med det som jag sade. Hinner inte lämna fram kvittot förrän hon säger: Jag tycker att du skall gå härifrån nu! :) Lämnar fram kvittot i alla fall till henne och ler. Brian Tracy sade en gång att det bästa sättet att prata med tragiska människor är att avstå från det och så blev det för mig också.

Här någonstans börjar hjärnan gå på högvarv. Jag saknar en matchning till den här erfarenheten. Varför var hon så sur? Vad kan ha hänt henner? Kunde jag ha betett mig annorlunda? Får upp ett par scenarion som jag tycker verkar trovärdiga. Min hetaste gissning är att hon kanske förväxlar mig med någon som gjort henne illa. Någon tillfällig förbindelse eller någon stygg kille som varit tillsammans med hennes kompisar.

Bestämmer mig således för att stå kvar och se hur de andra kunderna blir bemötta. Men det blir samma konstiga beteende även här. Tänker att det kanske är någon hämnd mot chefen eller något. Kanske en typ av projicering?  Inser att jag inte kommer så mycket längre här men bestämmer mig åtminstone för att maila till ägaren.

De har funnits där i nästan tjugo år och jag tycker att det känns orättvist att den här tjejen skall förstöra det här för dom. Ägarna är dessutom väldigt trevliga minns jag från mina tidigare möten. Jag har Ipad'en med så mailet går iväg i en handvändning.

Sedan går jag därifrån.

Funderar lite på vad jag kan lära mig av det här? Inser att det är ett bra exempel att ta upp när jag tränar butiksbiträden just på grund av att det så tydligt visar hur viktigt det är att ha en positiv och bra attityd när man möter kunder. Det blev dessutom ett rätt kul blogg inlägg, eller hur?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0