Märkligt och uppenbart på en och samma gång



När jag satt på Arlanda för att ta mig till Jönköping för en föreläsning såg jag något väldigt komiskt eller tragiskt. Det var en tjej som beställde mat på Mc Donalds. Jag sitter i restaurangen bredvid och äter en pastasallad och har en fin blick över de som rör sig i området. 

Den här tjejen fångar min uppmärksamhet eftersom hon har svårt att röra sig på grund av sin vikt. Hon köpte två kampanjmenyer. Double beef, 226 grams burgare. Om jag får gissa så väger hon säkert 200 pannor. Att hon skulle äta en sådan supermeny var därför ingen överraskning.

Blev nyfiken på om hennes sällskap också låg i tungviktsklassen. Skannar av restaurangen för att se om jag kan gissa mig till vem hon skall äta tillsammans med. Sakta men säkert går det dock upp för mig att det inte finns något sällskap. Hon skall äta två sådana supermenyer helt själv. Skulle gissa att vi snackar 4-5000 kalorier i en och samma måltid. Jodå hon äter båda menyerna utan problem. Sedan köper hon dessutom en glass och en chokladdonut till efterrätt. Vilket adderar på ytterligare 1500 kalorier.

Det hela är mycket surrealistiskt. På ett sätt så känns det ledsamt att se men jag kan inte hjälpa att bli lite fashinerad över det hela också. Dömer henne inte på något sätt för jag har själv varit där en gång. Inte samma vikt och kroppshydda men det fanns en tid i mitt liv då det enda som jag ansåg var riktigt roligt var att äta skräpmat, godis och läsk. Det var som ett gift.

Idag tror jag däremot inte att jag skulle kunna äta en sådan måltid. Jag är inte tillräckligt vältränad på det. Det blir med en gång uppenbart att vi tränar alla på olika saker. Vissa saker är bra för oss och andra saker som vi tränar på är inte alls bra för oss. Att slösa tid eller investera tid. Det är ett val vi har hela tiden. Vad som är rätt kan ingen annan än vi själva bestämma. Om du inte är nöjd med där du är idag kanske du skall börja träna på andra saker? Så om resultatet av din träning är där du är idag, vad har du då tränat på? Är du nöjd med träningen? Vad skulle du kunna träna på annars?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0