Att prova någonting helt nytt

Har testat en ny sak med mina fötter. En typ av genombrottsträning som har levt i det fördolda. Första gången jag fick höra talas om det var när min gode vän som är utbildad läkare Adam Löfving tipsade om det. Sedan har jag stött på metoden igen via intervjuer och möten med flera av Sveriges mest framgångsrika friidrottare bland annat Stefan Holm och Susanna Kallur.
 
I korthet bygger metoden på att man inte vilar. Man gör istället det som krävs för att uthärda smärtan och trycka bort inflammationen.
 
Beroende på vem man frågar så händer lite olika saker här. Den förklaringen som jag gillar bäst säger så här. Om du har en inflammation... och vilar... då minskar muskelmassan. (Jfr benbrott) När du sedan skall bygga upp muskeln igen har du alltså en mindre kapacitet än tidigare vilket gör att steget för att bygga upp är ännu större vilket gör att inflammationen kan återkomma.
 
Om du istället fortsätter att träna med full belastning trots inflammationen och använder värktabletter och ketoprofen som medspelare förlorar du ingen muskelmassa. Eftersom jag är hjärtopererad kan jag inte använda kortison annars är det föstås mycket bra om man kör den här metoden.
 
Sägas skall att jag har väldigt blandade känslor inför mediciner så har jag tvekat länge innan jag bestämde mig för att testa. I sommar har det således blivit en hel del sådant här. Vad säger ni hälsokost freaks... känns helt rätt va? :)
 
Det var ett svårt beslut just på grund av det du ser på bilden ovan.
 
Det känns liksom fel i hela mig. Men sanningen att säga så kände jag inte att jag hade fler alternativ kvar.
 
Jag har varit hos runt 100 olika läkare, experter och fotortopeder, testat akupunktur, feldenkreis, massage, kinnesologi och allehanda alternativ behandlingar, provat närmare 80 olika kosttillskott. Allt från blåbärs juice och asaybär till mangosteenfrukt, krom, vitaminer, mineraler, aloevera osv. Testat en massa olika behandlingar i ett alternativt medvetande tillstånd, NLP, NAC, mental träning, mindfulness, Resanterapi m.fl. Har tagit säkert 50 olika prover på lasarettet  där man testat allt från gickt till reumatism etc.Vet inte hur många olika röntgen vinklar och MR jag har varit på. På gymmet har jag provat mängder av olika uppbyggande övningar via 5 stycken olika personliga tränare. Ingenting har fungerat. Slutnotan ligger förnärvarande på ett belopp som skulle gå att köpa en ny bil för. Men den mystiska smärtan kvarstår. Har säkert 50 sidor dokumenterat med anteckningar om vad jag har testat och analyserat.
 
Jag vet att man aldrig kan säga att man har provat allt men just nu dyker det aldrig upp något nytt när folk i min närhet skall ge tips.
 
Det som fick mig att fatta beslutet att testa var en intervju med Stefan Holm. Minns inte exakt hur han beskrev det men med engång kändes det rätt. Rädslan hade bytts till förväntan.
 
I sommar har jag följaktligen gjort allt som jag har samlat på listan över saker som triggar igång inflammationen. Allt från trädgårdsarbete, till trappmaskin, till konstiga belastningar i olika situationer, åka inlines, mm.  
Oavsett hur ont det har gjort så har jag kört på. En Citodon bara så... Har haft värk mer eller mindre i åtta veckor nu.
 
I förrförra veckan gav äntligen smärtan med sig.
 
Där jag nu är alltså i ett läge där alla små muskler och liggament i fötterna är starkare än på säkert tio år. Jag påstår inte att det här är över och att jag har löst problemet för alltid men jag vet att jag har ett nytt utgångsläge.
För tre år sedan vilade jag cirka 18 veckor på grund av inflammationen. Är det någon som tror att jag blev starkare i fötterna av det? Icke sa nicke.
 
Det är som den gamla devisen säger: Never, ever give up!
För om du gör det då kan du vara säker på att du inte hittar några nya svar.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0