En dikt, En test, En aktivitet



En dikt!

Har du också sett den här dikten någon gång?

Ett barn som kritiseras - lär sig fördöma
Ett barn som får stryk - lär sig att slåss
Ett barn som hånas - lär sig blyghet
Ett barn som utsätts för ironi - får dåligt samvete
Men...
Ett barn som får uppmuntran - lär sig förtroende
Ett barn som möts med tolerans - lär sig tålamod
Ett barn som får beröm - lär sig uppskatta
Ett barn som får uppleva rent spel - lär sig rättvisa
Ett barn som känner vänskap - lär sig vänlighet
Ett barn som får uppleva trygghet - lär sig tilltro
Ett barn som blir omtyckt och kramat - lär sig känna kärlek i världen

Författaren heter Dorothy Law Nolte

En test!

Funderade bara som hastigast över att det här gäller oss vuxna med? Smaka på det! Gå igenom dikten igen ord-för ord och sätt in dig själv i huvudrollen. Hur känns det då? Kan du också se att det är lätt att falla in i de destruktiva beteenden som författaren hävdar. Jag kan det i alla fall. Kan du också se att det förlöser alla de bra egenskaperna genom att få allt det positiva? Absolut!

En aktivitet!

Dagens uppgift är att sätta på radarn och försöka praktisera den sista delen av dikten.

Ge uppmuntran!
Var tolerant!
Ge beröm!
Kör med rent spel!
Var en god vän!
Ge din omgivning trygghet!
Älska och krama din omgivning!

Bestäm dig för att aktivt leva det här budskapet ännu mer. Jag vet att du precis som jag redan är bra på några av dem här MEN inte alla... eller så är du bra på alla MEN inte i den utsträckning som du verkligen kan. Ta det här till nästa nivå och gör världen lite bättre i och med det!

Egen reflektion!

Själv var jag med om en hel del hårda tag som liten och kan tydligt se att ett antal mörka drag har hängt med mig sedan dess. Den förnedring jag kände när jag fick stryk gör fortfarande ont. Det har tagit mängder av självarbete för att komma till rätta med det. Men jag är också ett levande exempel på att det går att komma igenom. Det går att komma vidare. Det går att kanalisera det jobbiga till något bra istället. Jag kan tydligt se att mitt karriärval som föreläsare är en direkt konsekvens av dessa upplevelser. Det här budskapet är så viktigt att det måste sägas om och om igen.

Mycket kärlek till dig min vän. Ha en bra fredag!



Kommentarer
Postat av: Heniks

Skall du skämma bort oss med underverk varje dag nu? Har inte slutat tänka på ditt förra inlägg ännu.

2012-02-24 @ 09:24:59
Postat av: Jonna

Har tagit fasta på din övning idag. Den funkar!

2012-02-24 @ 15:53:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0