Mindful90 - Dag 2 till 4

Då börjar jag komma igång på allvar med träningen. Spännande att installera en ny vana. Vet inte om du också märkt det men ibörjan får jag skärpa mig extra för att få gjort det hela. Nu börjar det sätta sig.

Fick en fråga på FB om man kan ha avslappningsmusik på när man kör?

Svaret återfinns i viss mån i mitt första inlägg. Som ny är det inte helt självklart att man lyckas hålla tanken på andningen och räkningen. Att då addera på något moment som stör eller som tar en från ett närvaro tillstånd kan verka negativt. Därför är det inte heller att föredra att ligga ner och köra mindfullness. Som van däremot kan man addera på hur mycket störmoment som helst eftersom man är så tränad i sin närvaro att dessa moment försvinner.

För egen del har jag testat SM-X musiken till mindfullness och fått fin utdelning. Kanske för att den harmonierar med kroppen och inte får kroppen att slappna av. Närvaron bibehålls med andra ord. Kul att se effekten i en sådan kontext.

Viktigt när man tränar mindfullness är alltså inte att vara avslappnad eller gå ner i ett djupt alternativt medvetande tillstånd utan istället att vara närvarande.

Exempel på motsatsen till mindfullness.

Ett klassiskt exempel som dyker upp allt som oftast när folk pratar om mindfullness är att personen är någon annanstans i tanken än där kroppen är. Exempelvis.

När man sitter på jobbet så tänker man på sin favorit hobby.
När man utövar sin favorithobby så tänker man på sin respektive
När man är med sin respektive så tänker man på jobbet.

Det är inte att vara närvarande utan frånvarande.

Att vara mindfull är istället att vara 100% hängiven till nuet
Att vara mindfull handlar om att vara uppmärksam på där du just nu befinner dig. Varken bakåt i tiden eller framåt.
Att vara mindfull är att ha resonans med där du är.

Ett spännande perspektiv som dyker upp hos mig är att jag är ganska bra på det här. När jag föreläser så är jag verkligen här och nu, när jag leker med ungarna då försvinner hela världen omkring mig, det är bara vi och leken som gäller, när jag umgås med min fru så är jag där. Inte hela tiden men ganska ofta. Däremot så har jag fortfarande svårt att få till det när jag kör träningen men det kommer säkert.

Den forskning som finns bygger på att man tränar mindfullness träning i 6-10 veckor. Någon mer definitiv utvärdering är väl säkrast att göra när vi kört 90 dagar.

Trackback
RSS 2.0