Renovera mera!

 
 
En fantasi jag burit på ända sedan vi flyttade in i vårt hus för fem år sedan  har varit att plocka bort ett slags vägg som separerade köket från matvrån. På så sätt skulle vi skapa en större öppen yta istället för den ganska instängda atmosfär som de båda rummen drogs med. Problemet var att denna vägg utgjordes av ett antal rymliga förvaringsskåp som vi utan större svårighet hade fyllt till bredden.
 

 Vi var nästan helt säkra på att min fantasi var omöjlig just därför.  Om vi tog bort hälften av skåpen, vart skulle vi då förvara alla husgeråd och specerier?

  

Mitt uppe i samtalet kring väggens vara eller inte vara började vi titta på vad vi faktiskt förvarade i skåpen. Det blev väldigt uppenbart att det fanns en hel del saker där som vi utan problem skulle kunna göra oss av med. Bland annat hittade vi en skärkubb att skära lök på som jag fått i födelsedagspresent en gång i tiden. Denna kubb hade vi uppenbarligen inte använt på nästan fem år eftersom vi inte hittade den specialgjorde kniven som behövdes för att använda den. Den måste ha avlägsnats vid flytten med andra ord.

 

Men skulle vi klara oss med halva skåpsytan? Vi pratar I-landsproblem på hög nivå här:)

 

Jag blev fascinerad av frågan. Tänk om det går! Det var med ett slags feber skapad av både förväntan och osäkerhet som vi skred till verket.  Det kändes som om vi påbörjat en omöjlig uppgift. Nu var det i alla fall för sent att ångra oss eftersom jag kommit en bra bit på väg i rivandet.

 

Så här två veckor senare är renoveringen mer eller mindre färdig.  I helgen började vi således arbetet med att sortera igenom vad som kunde avyttras till secondhand och eventuellt till källsorteringen. Det blev ett rejält lass som gick i väg från hemmet med saker som vi inte behövde. En hel del saker hade vi dessutom inte använt på över fem år. Sägas måste väl att det inte riktigt blev en halvering av skåpsytan men näst intill.

 

Med ett visst mått av självhäpnad kan jag också konstatera att vi till och med fick lite skåpsyta över. Jag är dessutom övertygad om att vi skulle kunna göra ännu en halvering om vi var fast beslutna att lyckas med det.

 

Varför berättar jag det här för dig?

 

Jo jag tror nämligen att det här är som ett mikroperspektiv på livet i stort. Det flesta av oss människor fyller våra liv till bredden med saker att göra. En av västvärldens i särklass vanligaste ursäkter är att: Jag kan inte göra X för jag har inte tid. 

 

Men vad fyller vi våra liv med? Hur mycket ger det oss? Vilka tidskrävande aktiviteter har du som egentligen inte ger någonting? Vad kan du ta bort utan att det egentligen märks någon skillnad?

 

Ett annat perspektiv skulle kunna vara: Vad vill du få in i ditt liv idag som du upplever att du inte hinner med? Vad behöver du eventuellt ta bort för att få in detta istället? 

 

Jag tror personligen att många av oss och jag inkluderar mig själv här skulle kunna ta bort hälften av alla aktiviteter utan att det försämrade lyckonivån ett endaste dugg. Snarare tvärt om!

 

Så varför inte redan nu Fatta ett beslut att Ta bort en sak som inte ger dig något och Ersätt med något bättre. Detta ”bättre” kanske är just att göra ingenting eller att reflektera lite över livet. Du vet säkert allra bäst vad som är ett gynnande val här.

Ha en toppen vecka!

Lev Nu – för allt vad du är värd!

 

Jesper Caron

 

”Om du äger fler än 50 saker så är det sakerna som äger dig!” - Mahatma Ghandi

 

Prenumeration på In Action

Om du tycker att In Action är av värde för dig och Materialet gör skillnad i ditt liv så är jag tacksam om du rekommenderar det vidare till andra. Att bli prenumerant är mycket enkelt. Man besöker www.jespercaron.se och klickar på knappen ”IN Action”. Därefter fyller man i formuläret och sedan är man prenumerant!

Copyright © Actionplant AB - Innehållet i IN ACTION får kopieras och distribueras för ickekommersiellt bruk så länge som författarens namn, hemsida och kontaktinformation medföljer. Copyrighten upprätthålls av din personliga ärlighet och integritet.

 

 

 

Jesper Caron On tour 2012

 


Kommentarer
Postat av: Ewa Hermansson

Intressant och helt sant!

2012-10-16 @ 08:21:17
Postat av: Henrik

Kul twist du kom med på slutet. Undrade en bra stund vart du ville komma med texten. Jag skall också renovera mitt liv litegrann. Ser alldeles för mycket sport. I alla fall säger tanten det. Tack! /Henrik

2012-10-16 @ 13:32:25
Postat av: Helena Hansson

heheh...exakt en sådan diskussion hade jag o maken för en stund sen ;).
Just om att vlja---att göra det roliga o det man mår bra av. Att leva som en vinnare.

Håller på med en total omorganisation personligen samt en helt ny yrkesinriktning...o ser STORA vinster...men oxå en hel del ?. Ekonomiskt har jag INGEN aning..men jag kommer att hålla på med, varje dag, det jag tycker är kul, givande, intressant...Pengafrågan löser sej säkert på ngt sätt.
Ses i Malmö.
Helena

2012-10-18 @ 15:11:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0